پسوند فایل CFG
فایل اولویت عمومی که اطلاعات تنظیمات و پیکربندی را ذخیره می کند؛ توسط برنامه های متنوع به کار می رود که یعنی فایل های CFG متنوع می توانند داده ها را به فرم های مختلف ذخیره کنند؛ معمولا نباید به صورت دستی باز شود اما ممکن است به فرمت متنی ذخیره شود که می تواند در ویرایشگر متن مشاهده شود؛ گاهی می تواند حرکت داده شده یا حذف شود تا به تنظیمات پیش فرض برنامه برگردانده شود.
فایل های پیکربندی کلی اغلب به صورت "config.cfg" نامگذاری می شوند. فایل های CFG متن بنیان اغلب حاوی یک متغیر و مقدار در هر خط به فرمت زیر هستند:
var1=low
var2=med
var3=high
برای تست این که آیا برنامه به صورت خودکار یک فایل CFG پیش فرض را ایجاد می کند یا خیر وقتی برنامه در حال اجرا نیست فایل پیکربندی را به مسیری خارج از مسیر پیش فرض ببرید. سپس برنامه را باز کنید و مسیر را چک کنید تا ببینید آیا فایل CFG جدید ایجاد شده است یا خیر.
فایل های پیکربندی Linux معمولا از پسوند .CONF به جای CFG استفاده می کنند.
فایل پیکربندی LightWave
فایل اولویت های تهیه شده توسط LightWave سه بعدی، یک برنامه مدل سازی و ارائه برای چارچوب های بی حرکت و توالی های متحرک است؛ گزینه های پیکربندی برنامه متنوعی را ذخیره می کند؛ برای یادآوری پیش تنظیمات کاربر به کار می رود.
فایل پیکربندی MAME
فایل پیکربندی صفحه کلید XML مورد استفاده نمونه سازهای بازی ویدئویی دالان MAME است؛ حاوی نقشه های صفحه کلید و کلیدهای میانبر برای بازی است؛ به منظور پیکربندی کنترل های صفحه کلید براساس اولویت ای بازیگر به کار می رود.
فایل های CFG جداگانه می توانند برای بازی های مختلف ذخیره شوند. این به بازیکنان امکان شخصی سازی جداگانه کنترل ها براساس بازی انجام شده را می دهد.
فایل پیکربندی مدل Cal3D
فایل پیکربندی مدل سه بعدی مورد استفاده Cal3D، یک مجموعه ابزار انیمیشن کاراکتر منبع باز است؛ به فمرت متن ساده ذخیره می شود و حاوی ارجاعاتی به اجزای مدل است؛ برای کنار هم گذاشتن همه اجزای مدل به کار می رود.
فایل های CFG حاوی ارجاعاتی به فایل های اسکلت Cal3D (پسوند .CSF یا .XSF)، فایل های انیمیشن (پسوند .CAF یا .XAF)، شبکه ها (فایل های .CMF یا .XMF) و اجسام (فایل های .CRF یا .XRF) هستند. آن ها مسیر اصلی برای فایل های ارجاعی و مقیاس مدل را نیز نگه می دارند.
فایل پیکربندی Celestia
فایل تنظیمات مورد استفاده Celestia، برنامه شبیه سازی دنیای سه بعدی است؛ به فرمت متن ساده ذخیره می شود و فایل های داده بارگذاری شده در زمان شروع به کار برنامه را مشخص می کند؛ می تواند توسط کاربر ویرایش شود اما باید به دقت انجام شود زیرا تغییرات نادرست در فایل باعث اختلال بارگذاری Celestiaمی شود.
فایل های پیکربندی Celestia حاوی ارجاعاتی به فایل های داده .STC, .SSC, .DSC، رونوشت های .CEL، تعاریف قلم .TXF و سایر پارامترهای شروع به کار هستند.
فایل ارتباط سرور Citrix
حاوی اطلاعات اتصال برای ارتباط با سرور Citrix است؛ ممکن است شامل نام میزبان، آدرس IP، درگاه سرور، کلمه عبور و غیره باشد؛ فایل های CFG چندتایی ممکن است توسط نرم افزار مشتری Citrix به کار روند تا به سرور های متنوع متصل شوند.
فایل زبان نشان گذاری Wesnoth
فایل بازی مورد استفاده The Battle for Wesnoth، بازی استراتژی رایگان برای سیستم Mac، ویندوز و Linux است؛ حاوی کد منبع نوشته شده به زبان نشان گذاری Wesnoth -WML، زبان اختصاصی به کرار فته برای تهیه سناریوها، کمپین ها،واحدها و سایر محتویات بازی برای Battle for Wesnoth است.
فایل های CFG می توانند با استفاده از هر ویرایشگر متنی ویرایش شوند. برخی دستورالعمل های WML که برنامه های ارتقادهنده را برجسته می کند برای ویرایشگرهای متنی مثل Emacs و Vi تهیه شده است.